Witamina D – funkcje, zapotrzebowanie, źródła

Tagi: witamina D, witaminy,

Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach. W wyniku hydroksylacji witaminy D3 w wątrobie powstaje Kalcytriol. Hormon ten odpowiada za regulację gospodarką […]

Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach. W wyniku hydroksylacji witaminy D3 w wątrobie powstaje Kalcytriol. Hormon ten odpowiada za regulację gospodarką wapniowo-fosforanową w organizmie.

Funkcje witaminy D:

  • reguluje homeostazę wapniowo-fosforanową
  • odpowiada za mineralizację tkanki kostnej
  • odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu mięśniowego, nerwowego, immunologicznego, endokrynnego,
  • uczestniczy w regulacji proliferacji, różnicowaniu komórek, apoptozie.

Dzięki promieniom słonecznym zachodzi synteza skórna witaminy D. To aż 90%  tej witaminy zawartej w naszym organizmie stąd pochodzi.

witamina d słońce

witamina d

 

Osoby szczególnie narażone na niedobory witaminy D:

  • wcześniaki
  • osoby starsze
  • osoby nie pokrywające zapotrzebowania na witaminę D z diety i suplementów
  • osoby z nadwagą lub otyłością
  • osoby cierpiące na choroby genetyczne,
  • osoby cierpiące na choroby nerek
  • osoby cierpiące na choroby wątroby

 

Do czego prowadzi niedobór witaminy D?

  • Do rozwoju krzywicy, osteomalacji, osteoporozy.
  • Zwiększa ryzyko chorób tj.:
    • cukrzycy,
    • chorób układu krążenia,
    • chorób zapalnych,
    • chorób autoimmunologicznych,
    • nowotworów piersi, prostaty, jelita grubego
witamina d

witamina d

Dobowe zapotrzebowanie na witaminę D3 (cholekalcyferol) w µg:

  • Chłopcy  1-18 lat -> 15 µg
  • Dziewczęta 1-18 lat -> 15 µg
  • Mężczyźni
    • 19-50 lat -> 15 µg
    • 51-65 lat -> 15 µg
    • od 66 lat -> 15 µg
  • Kobiety
    • 19-50 lat -> 15 µg
    • 51-65 lat -> 15 µg
    • od 66 lat -> 15 µg

 

Źródła witaminy D z pożywienia (ilość µg witaminy D w 100 g jadalnych części produktu):

Tran norweski 200 Węgorz wędzony 36 Węgorz świeży 30 Śledzie w oleju 20,2 Pikling 20 Śledź świeży 19 Śledzie w sosie pomidorowym 15,5 Ryba miecznik świeża 13,9 Pstrąg tęczowy świeży 13,6 Łosoś świeży lub wędzony 13 Szproty świeże 13 Sardynki świeże 11 Makrela wędzony 8,4 Sardynki w pomidorach 8,0 Tuńczyk świeży 7,2 Halibut biały wędzony 6 Kurki 5,3 Halibut biały świeży 5 Karp 5 Makrela świeża 5 Tuńczyk w wodzie 4,5 Żółtko jaja kurzego 4,5 Grzyby Shiitake suszone 3,9 Pstrąg strumieniowy świeży 2,1 Pieczarki 1,9 Jaja kurze 1,7

witamina D

witamina D

Kliknij TUTAJ i pobierz informacje o witaminie D    

Urszula Włodarczyk – ZnanyLekarz.pl   

 

Urszula Włodarczyk dietetyk

Urszula Włodarczyk dietetyk

https://secure.gravatar.com/avatar/1bcd45b5387c82c928ac1a81b0f991e5?s=96&d=mm&r=g

Zapisz się do naszego newslettera aby zawsze być na bieżąco!

FreshMail.pl
 

Newsletter

FreshMail.pl